پونه و خواص دارویی آن

پونه یک گیاه بادوام با رشد خوب با برگ های سبز خاکستری و مثل دیگر گیاهان تیره نعناع هستند. اسانس روغنی  این گیاه به روش تقطیر از گیاه تازه پونه به دست می آید.

موارد استفاده پونه

نقش در بیماری های زنان، نیش های سمی و هضم و بیماریهای تنفسی دارد.باعث پاک کنندگی، باز کننده و نرم‌کننده مواد صفرایی و سودایی در بدن، دفع حشرات، خاصیت ضد عفونی کنندگی، محرک قاعدگی ، ضد نفخ، ضد اسپاسم و اختلالات روده، جوش های پوستی و سینه پهلو می شود. سکسکه را تسکین می ‌دهد. همچنین گیاه پونه، استفاده از خود گیاه و یا آب پز آن در درمان بیماری یرقان مفید است. همچنین روغن و دمنوش  این برگ در درمان ضعف و درد معده استفاده می شود و از بین برنده کک ها است و برای درمان قرمزی پوست نیز استفاده می شود.

فواید و مزایای پونه و روغن پونه

  • ضد میکروب و ضد باکتری

پولگوان ماده ای سمی است که در پونه وجود دارد و حتی در مقادیر خیلی کم می تواند میکروب ها را از بین ببرد. ولی توجه داشته باشید که با وجود اینکه پونه می تواند از بدن در برابر عفونت ناشی از میکروب ها و باکتری ها محافظت کند ولی مصرف روغن آن به مقدار زیاد برای انسان بسیار خطرناک است.

  • ضد روماتیسم و درد مفاصل

خاصیت تصفیه کنندگی که در روغن  گیاه پونه وجود دارد، باعث می شود که اصلی ترین عامل بروز روماتیسم که سمومی مثل اسید اوریک است از بدن دفع شوند. همچنین اثر بی حس کنندگی دارد که باعث کاهش درد ناشی از روماتیسم و آرتریت می شود. در نهایت اینکه مصرف روغن  این گیاه خونرسانی و گردش خون را در اندام های مهم بدن افزایش می دهد و همین مساله باعث گرم شدن مفاصل و کاهش درد روماتیسم و آرتریت می شود.

  • ضد عفونی کننده

خاصیت سمی بودن روغن گیاه پونه آن را به یک ماده ضد عفونی کننده قوی تبدیل کرده است که به راحتی می تواند میکروب ها و باکتری ها را از بین ببرد. که در نتیجه برای اکثر زخم ها و عفونت ها در اندام های داخلی بدن به خصوص دستگاه ادراری، مجاری ادراری، کلیه ها و رحم ناشی از عفونت های میکروبی استفاده می شود.

  • تصفیه کننده خون

برخی از ترکیبات موجود در این روغن باعث پاکسازی خون و دفع سموم مضر از بدن می شوند در نتیجه بعنوان یک تصفیه کننده قوی یاد می شود. مصرف این گیاه گردش خون را بهبود می بخشد همچنین میزان اکسیژن در خون را هم افزایش می دهد و در نتیجه باعث پاکسازی سلول ها و اندام های مختلف می شود.

  • کمک به هضم غذا و بهبود سیستم گوارش

در طب سنتی از پونه برای تسهیل روند غذا استفاده می شود و روغن  این گیاه هم می تواند با افزایش ترشح اسید معده، به هضم غذا کمک کند.

  • حشره کش قوی

به علت سمی بودن روغن پونه هم برای انسان و هم برای سایر موجودات ،می توان از آن به عنوان حشره کشی قوی در اسپری ها استفاده کرد.

  • قابض و تنگ کننده منافذ پوست

برای سفت شدن و استحکام لثه ها از خواص منقبض کننده پونه می توان استفاده کرد. همچنین پونه می تواند روی پوست هم اثر بگذارد و مانع آویزان یا شل شدن آن شود. به خاطر خاصیت قابض بودن این روغن در درمان خونریزی ها نیز از آن استفاده می کنند.

  • ضد احتقان و گرفتگی

همانطور که گفتیم روغن پونه حاوی مواد سمی است و خواص ضد ویروسی دارد. بنابراین می توان از آن برای درمان عفونت های ریوی استفاده کرد. علاوه بر این ترکیبات موجود در روغن پونه باعث کاهش خلط ریه ها و دستگاه تنفسی می شوند و به همین دلیل این روغن یکی از داروهای سنتی ضد احتقان و گرفتگی به شمار می آید.

  • درمان مشکلات معده

ترکیبات موجود در این گیاه با تحریک ترشح اسیدهای معده و صفرا به حفظ تعادل اسید و باز در معده کمک می کنند و التهاب و تحریکات دستگاه گوارش را هم کاهش می دهند.

  • پونه جذب مواد مغذی را بهبود می ‌بخشد

خوراکی‌ های سرشار از فیبر فعالیت درون سیستم گوارشی و روده ‌ها را تحریک می کند و مصرف پونه به شما اطمینان می دهد که جذب مواد مغذی به درستی انجام شده است.

  • منبع طبیعی اسید های چرب امگا ۳

 وجود اسیدهای چرب امگا ۳ در بدن انسان ضروری است. پونه کوهی جزء مواد غذایی است که دارای درصد نسبتا زیادی از اسیدهای چرب امگا ۳ است. بنابراین، کسانی که به خاطر آلرژی نمی‌توانند غذای دریایی مصرف کنند یا اینکه این غذاها را دوست ندارند، پونه‌ کوهی می‌تواند جای آن‌ها را پر کند.

  •  خواص دیگر روغن پونه

 مصرف پونه تحت نظر پزشک و در مقادیر کم می تواند  به درمان بیماری هایی مثل صرع، مشکلات مربوط به کبد و مثانه، زردی و یرقان، هپاتیت و همین طور درمان تومورهای مختلف کمک  میکند.

نظرات بسته شده است.
Call Now Button021-66436563