علائم نشان دهنده بیماری کلیه

علائم بیماری کلیه

به گزارش روابط عمومی انجمن حمایت از بیماران کلیوی،متخصصان می گویند،چاقی یکی از مهمترین عوامل خطر ابتلا به نارسایی کلیه میباشد که تا ٣٠ درصد احتمال ابتلا به این بیماری را در افراد بالا می برد، این موضوع مردان را بیشتر از زنان تهدید می کند. این موضوع در شرایطی است که حدود ٢٩ میلیون نفر در ایران، درگیر چاقی و اضافه وزن اند و بررسی ها نشان می دهد نزدیک به ٨٠ درصد از ایرانیان، تحرک کافی ندارند. عامل مهم دیگر، فشارخون است. آمارنشان می دهد ١٧,٥ درصد ایرانی های ١٥ تا ٦٤ سال، مبتلا به فشارخون بالا هستند.

حالا هم اعلام شده که فشارخون بالا، احتمال ابتلا به کم کاری کلیه را تا٥٠ درصد بالا می برد. براین اساس، هر چقدر فشارخون و وزن بالاتر برود، خطر کم کاری کلیه ها هم بیشتر می شود

مواردی که نشان دهنده ی بیماری کلیوی میباشد:

١- کمردرد:

درد کمر و مفاصل ممکن است نشانه آسیب باشد، اما ممکن است علامت عفونت کلیه هم باشد.

٢- ادرار تیره:

خون ممکن است وارد ادرار شود اما در بعضی موارد، فقط به وسیله میکروسکوپ می شود این را تشخیص داد. هرچنددربعضی موارد، کم شدن آب بدن هم باعث تیرگی رنگ ادرار می شود. احساس درد در هنگام دفع ادرار ازعلامت های دیگر بیماری کلیوی است.

٣- تغییر مقدار ادرار:

زیاد یا کم رفتن به دستشویی می تواند از علائم وجود مشکل در کلیه باشد. حتی ممکن است حس کنید باید به دستشویی بروید اما نتوانید دفع ادرار کنید.

٤- طعم فلز در دهان:

تجمع موادزاید که از بدن خارج نمی شوند، می تواند باعث ایجاد طعم فلز در دهان شما شود. همچنین ممکن است  برخی متوجه شوند که نفس شما بشدت بوی آمونیاک می دهد.

٥- تهوع یا استفراغ:

تجمع مواد زایدی که کلیه بیمار قادر به دفع آنها نیست، حالت تهوع و استفراغ در شما ایجاد می کند. تهوع ممکن است به حدی شدید شود که استفراغ کنید. این هم روشی است که بدن به کار می برد برای خلاص شدن از غذایی که به درستی هضم نمی شود.

٦- تمایل به خوردن پروتیین نداشتن:

وقتی بدن قادر نباشد مواد مغذی را که مصرف می کنید، پردازش کند، این مواد در بدن جمع می شوند. تجمع پروتیین و ناتوانی بدن در پردازش آن باعث می شود که تمایلی به خوردن پروتیین نداشته باشید. ولی این را هم باید درنظر داشت که بیماری کلیوی می تواند به طورکلی اشتها را از بین ببرد. زمانی که کلیه خوب عمل نمی کند، ممکن است تمایل به خوردن چیزهای عجیب و غریب مثلا جویدن یخ یا میل به خوردن مواد غیرخوراکی مثل خاک و گچ داشته باشید.

٧- ادرار کف آلود:

ادرار کف آلود یا پرحباب از علایم این بیماری است.حباب ها می توانند نشانه ای از وجود پروتیین باشد که با ادرار دفع می شود. معمولا پروتیین توسط بدن استفاده می شود. پس اگر متوجه این علامت هشداردهنده شدید، مبتلا به بیماری دفع پروتیین توسط کلیه هستید.

٨- خستگی:

ضعف می تواند دلایل زیاد داشته باشد، اما اگر با علایم دیگر همراه شود،نگران کننده است. کم خونی می تواند با بیماری کلیوی مرتبط باشد و شاید همین  امرباعث بروز خستگی شود.

٩- اغتشاش ذهنی:

کم خونی یکی از علایم بیماری کلیوی است، زیرا کلیه ها به حمل اکسیژن در خون کمک می کنند. وقتی کلیه ها بیمار باشند، تعداد سلول های قرمز خون کاهش می یابد. که خستگی شدید می تواند باعث اغتشاش ذهنی شود.

١٠- ورم کردن صورت یا دست و پا:

ورم کردن نشان می دهد مایعات در بدن انباشته شده است، درحالی که باید از طریق ادرار دفع شوند. زمانی که کلیه خوب کار نکند، مایعات اضافی موجود در بدن را  نمی تواند مدیریت کند. ورم در هر قسمتی از بدن  می تواند رخ بدهد. این نوع ورم «خیز یا ادم» هم نامیده می شود. کلیه نمی تواند مایعات را از بدن خارج کنددرنتیجه بدن آب و نمک را حفظ می کند.

توصیه هایی جهت پیشگیری از بیماریهای کلیوی:

  • آب و مایعات به میزان کافی مصرف کردن
  • به موقع ادرارکردن وتخلیه مثانه
  • رعایت بهداشت بخصوص درناحیه ادراری وتناسلی
  • محافظت ازکلیه ها دربرابر سرما وضربه
  • تنظیم میزان قندخون وفشارخون درحد طبیعی
نظرات بسته شده است.
Call Now Button021-66436563