غذای کودکان و ویژگی های آن

برای داشتن بدنی سالم باید مواد مغذی و مفیدی را در رژیم غذایی‌ خود بگنجانید. رسیدگی به وضعیت غذایی کودکان و تنظیم رژیم غذایی مناسب بسیار ضروری‌ می باشد.

کودکان به غذای مقوی نیاز دارند، کلسیم، چربی‌های سالم و ویتامین‌ها و سایر مواد مغذی برای سلامت عمومی بدن آنها لازم است. متخصصین ۱۰ مادهٔ غذایی سالم را که بهترین مواد غذایی برای کودکان است معرفی کرده‌اند که درادامه یه بررسی آنها میپردازیم.

۱. ماست

 ماست، میان‌وعدهٔ سالمی است که خواصی چون سیرکنندگی، دارای پروتئین و ویتامین D است که بیشتر کودکان، این مواد را در رژیم غذایی‌شان کم دارند. همچنین حاوی باکتری‌های مفید پروبیوتیک است که به داشتن روده‌هایی سالم‌تر کمک می‌کنند.

۲. حبوباتی مانند نخود و لوبیا

لوبیاها سرشار از پروتئین و فیبر هستند و نسبتا ارزانند. می توان به جای گوشت چرخ‌کرده از لوبیا استفاده کرد. کودکان چهار تا هشت ساله به مصرف روزانه ۲۵ گرم فیبر نیاز دارند. بسیاری از تنقلات فاقد فیبر یا حاوی مقدار بسیار ناچیزی از آن هستند و غذای سالمی برای کودکان نیستند. فیبرموجود در مواد غذایی باعث بهبود گوارش می‌شود و کودک با مصرف آن، بیشتر و به‌مدت طولانی‌تری سیر خواهد ماند.

۳. تخم‌مرغ

یک تخم‌مرغ حاوی شِش گرم پروتئین ،ویتامین B12، ویتامین D و آهن می باشد. بعضی از انواع تخم‌مرغ هم با اسیدهای چرب امگا۳ غنی می‌شوند. اسیدهای چرب امگا۳ ازمواد مغذی سالم برای کودکان هستند و به رشد و توسعهٔ مغز آنها کمک می‌کنند.

۴. آووکادو

آووکادو یک پبشنهاد عالی برای وارد کردن چربی‌های مفید به رژیم غذایی کودک است. ار آنحایی که آووکادو،حاوی چربی تکسیر نشده است می تواند ضمن حفظ سطح مناسب کلسترول به کاهش التهاب در بدن کمک ‌کند. مصرف آووکادو باعث می‌شود که کودکان، مدت طولانی‌تری احساس سیری داشته باشند.

۵. سیب ‌زمینی شیرین

حاوی ویتامین A ، پتاسییم و فیبر است.یه علت طعم شیرین این سیب زمینی، مصزف نمک و افزایش استفاده از پتاسیم کاهش می یابد.که باعث می‌شود تا قلبی سالم داشته باشید و فشار خون‌تان در حد مطلوب قرار بگیرد.

۶. شیر

شیرغذای سالم برای کودکان به شمار می‌رود و به رشد استخوان‌هایی قوی در آنها کمک می‌کند زیرا سرشار از ویتامین D و کلسیم  می باشد. حدود ۲۳۰ گرم شیر حاوی مقادیر زیادی فسفر، پتاسیم و ویتامین B12 است.

شیر سویا، بیشترین میزان پروتئین را دارد.که می تواند جایگزین خوبی به جای شیرباشد زیرا درصورتی‌ که این محصولات غنی‌شده باشند، میزان کلسیم و ویتامین D موجود در شیر سویا به‌اندازهٔ شیر عادی خواهد بود.

۷. آجیل و دانه‌ها

می توان از آجیل و دانه‌ها به‌عنوان غذای سالم در عصرانه و سایر میان‌وعده‌ها استفاده کرد. آجیل و دانه‌های مختلف مانند بادام هندی، گردو، بادام، گردوی آمریکایی، تخمه آفتابگردان، دانه چیا و…، حاوی فیبر، پروتئین ، منیزیم و چربی‌های مفید هستند.

۸. غلات کامل

رژیم غذایی بیشتر کودکان فاقد فیبر است.بهترین پیشنهاد برای مواد غذایی حاوی فیبر،غلات ها می باشند.  فیبر باعث خوب کار کردن دستگاه گوارش و فعال بودن روده‌ها می شود.

۹. انواع توت

یک فنجان حاوی انواع توت دارای چهار گرم فیبر، مقادیر زیادی ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند آنتوسیانین است. بلوبری، شاه‌توت و توت‌فرنگی قند کمتری نسبت به بسیاری از میوه‌ها دارند.

۱۰. سبزیجات

سبزیجات در رنگ‌های مختلف دارای خواص گوناگونی هستند. برای مثال، سبزیجات سبزی مانند اسفناج و کلم کالی حاوی مقادیر زیادی ویتامین K ، سبزیجات نارنجی و قرمز، ویتامین A ، فلفل‌ها سرشار از ویتامین C و سبزیجات مانند کلم، گل‌کلم و بروکلی، خواص ضدسرطان دارند و باکتری‌های مفید روده را تغذیه می‌کنند.

نظرات بسته شده است.
Call Now Button021-66436563