علت و درمان خشکی لب در کودکان

ازپدیده های طبیعی که ممکن است در زمستان برای کودکان رخ دهد، خشکی لب است که در مکان هایی با رطوبت کم بیشتر اتفاق می افتد.مکیدن سینه مادر به مدت طولانی، در کودکان ممکن است به خشکی لب دچار شوند.

 بعضی از بزرگسالان زمانی که دچار خشکی و ترک لب می شوند، از مرطوب کننده لب و بالم لب برای کاهش خشکی لب استفاده می کنند. اما باید دید که برای کودکان هم میتوان از مرطوب کننده لب استفاده کرد یا خیر. در این مقاله سعی شده تا درباره ترک لب در کودکان، دلایل آن، درمان آن و پیشگیری از آن صحبت کنیم.

عوامل مؤثر در خشکی لب کودکان

  • آب و هوای خشک

از دلایل اصلی خشکی لب در کودکان، می توان به خشکی آب و هوا اشاره کرد. در طول زمستان یا هر موقع دیگری که رطوبت پایین است، لب ها خشک و ترکیده می شوند. هوای خشک باعث جذب رطوبت لب و در نتیجه خشکی لب می گردد.

  • در معرض باد و نور خورشید به مدت طولانی  قرار گرفتن

 این عامل هم، دلیلی است برای از دست دادن رطوبت لب که در نتیجه باعث خشکی لب می گردد. این اتفاق زمانی که کودکان به مدت طولانی در ساحل هستند هم ممکن است اتفاق بیفتد.

  • مکیدن دائم لب

از عوامل دیگر از دست دادن رطوبت لب، می توان به مکیدن لب اشاره کرد. خشک شدن بزاق دهان نیز باعث خشکی لب در کودکان می گردد.

  • کم شدن آب بدن

از نشانه های کم شدن آب بدن: خشکی و ترک لب، بی حالی و خستگی و احساس ضعف (که قبل از خشکی لب ظهور می کنند) است.

درمان های خانگی برای خشکی لب در کودکان

اگر کودک شما از همه نظر سالم است، موارد زیر آسان ترین و بهترین روش برای درمان خشکی لب در کودکان می باشد:

  • شیر سینه مادر

از آنجایی که شیر مادر سرشار از آب و چربی است، به هیدراته کردن لب های خشک کودکان کمک می کند. مقداری از شیر مادر را بر لب های کودک بمالید. انگشت تمیز خود را در شیر زده و با انگشت خود، لایه نازکی از شیر را بر روی لب کودک بزنید.

  • شیر خشک

شیر خشک غلیظ می تواند برای درمان خشکی لب کودکان مفید باشد. چربی شیر خشک و آب موجود در آن باعث بهبود خشکی لب می گردند.  شیر مادر و شیر خشک بهترین درمان برای خشکی لب هستند، زیرا حتی اگر کودکان آن ها را بخورند هم هیچ گونه ضرری برای آن ها ندارد.

موادی که نباید برای درمان این عارضه پوستی استفاده شود

روغن بچه، لوسیون و حتی مواد طبیعی نظیر روغن نارگیل، استفاده از لانولین که توسط مادران شیرده برای برطرف کردن زخم نوک سینه استفاده می شود.

چگونگی پیشگیری از خشکی لب در کودکان

  • برنامه شیردهی منظم
  • کنترل رطوبت اتاقی که کودک در آن نگهداری می شود
  •  استفاده از دستگاه رطوبت ساز
نظرات بسته شده است.
Call Now Button021-66436563