انواع وسایل کمک حرکتی

شیوه ساخت وسایل کمک حرکتی به گونه ایست که برای حرکت افرادی که دارای مشکل حرکتی بوده مناسب می باشد . واقعیت این است که همه مشکلات  راه رفتن اختصاصاً با روشهای جراحی ، دارویی و .. درمان نمی شود استفاده از مواردی مانند: عصا، کراچ، واکر، ویلچر به منظور آموزش و تسریع در درمان و حرکت می باشد .

علت استفاده از این وسایل افزایش تعادل ، توانایی تحمل وزن ، کاهش وزن بدن از روی اندامهای تحتانی دچار مشکل را بهمراه دارد.

 برای استفاده از وسایل باید با پزشک، فیزیوتراپیست، کاردرمان و دیگر کارشناسان مربوطه مشورت شود تا با شناسایی مشکل فرد نسبت به انتخاب نوع وسیله کمکی، تنظیم اندازه و چگونگی روش استفاده از آن به فرد آموزش داده شود.

وسایل کمک حرکتی باعث می شود:

  • احساس درد کمتری برای فرد در اندام تحتانی ایجاد شود.
  •  افتادگی وزن بر اعضای تحتانی کمتر شود.
  • شرایط جبرانی در صورت نبود هماهنگی انجام می دهد.
  •  تحمل و تعادل و قدرت برای فرد فراهم می نماید.

عصا:

عصا موجب تعادل بیشتر فرد شده و زمانی بکار می رود که فقط یک اندام فوقانی برای تعادل یا تحمل وزن مورد نیاز است.

انواع عصا:

 – عصای استاندارد( Standard) : به منظور حفظ تعادل استفاده می شود. معمولا  افرادی که مشکل بینایی و آتاکسی حسی دارند ار آن استفاده میکنند.

– عصای ( offset ) : این عصا برای جابجایی وزن بیمار روی تنه عصا می باشد و امکان تحمل وزن یک دستی را بطور نسبی انجام می یابد .

– عصای چهارپایه ( quad ) : این عصا نسبت به عصای offset یک سطح وسیع را ایجاد کرده و تحمل وزن بیشتر را دارد.

– عصای همی واکر ( walk ) : یک بخش عمودی با یک دسته و دو پا و یک بخش دیگر دو پا به صورت مورب می باشد برای آنانیکه ضعف شدید پا داشته اند مورد استفاده قرار می گیرد.

کراچ ( Crutch ) :

  • کراچ زیر بغل ( axillary ) :

این نوع از کراچ دارای سطح اتکا بیشتری است و تحمل بیشتر وزن را فراهم می آورد و جهت استفاده  از این کراچ نیاز به قدرت مناسب عضلانی می باشد.

  • کراچ ساعد یا آرنجی ( Forearm  ) :

امکان استفاده تا 50 درصد وزن را فراهم نموده و زمانی که ضایعات اندام فوقانی حدالاقل بوده و  در مواردی همچون شکستگی ها و مشکلات مفصلی و قطع عضو اندام تحتانی بکار می رود.

واکر:

واکر وسیله ای است که دارای چهار پایه می باشد و زمانی به بیمار تجویز می گردد که فرد در راه رفتن و ایستادن دارای تعادل کافی نمی باشد . یا اینکه جلوگیری از وزن اندازی بر روی یک پا باشد.

انواع واکر: فاقد چرخ ، دوچرخ و یا چهار چرخ.

ویلچر:

از انواع ویلچر دیجیتال برقی که به صورت اتوماتیک و با فشار دادن چند دکمه و شاسی حرکت می نماید ، یا مدل های ساده مکانیکی که به صورت دستی حرکت می کنند و نیاز به حضور شخص دوم دارد . ویلچر حمام ضد آب که  دارای مخزن هستند و به توالت فرنگی تبدیل می شوند .

نظرات بسته شده است.
Call Now Button021-66436563