خواص عسل

خواص عسل

از گذشته تا کنون از عسل در درمان بسیاری از بیماری ها استفاده شده است. عسل ماده‌ی غذایی فوق‌العاده‌ با ترکیبی از قند، آنزیم‌ها، مواد معدنی، ویتامین‌ها و آمینو اسیدهاست. عسل با سایر شیرین‌ کننده ‌ها متفاوت است و با وجود فروکتوز بالا، اگر در حد اعتدال مصرف شود، خواص بسیاری برای سلامتی دارد. در این مقاله سعی کرده ایم تا به برخی از خواص عسل اشاره کنیم.

درمان سرفه

در فصل زمستان با زیاد شدن سرماخوردگی مصرف عسل میتواند خیلی مفید باشد، عسل دیواره‌ی گلو رو پوشش می‌دهد و با تسکین عصب‌هایی که از گلو محافظت می‌کنند، باعث آروم شدن گلو می‌شود و به کاهش سرفه کمک می‌کند. مواد تشکیل دهنده‌ی عسل، طبیعی و گیاهی هستند و ضرری برای بدن ندارند. با خوردن عسل، این ماده به عنوان یک غشای محافظتی روی گلو قرار می‌گیرد و کمک به خوب شدن سرفه می‌کند.

درمان آلرژی

یکی دیگر از خواص عسل، درمان آلرژی می باشد.بعضی افراد به‌خصوص در فصل بهار دچار آلرژی فصلی می‌شوند، همون‌طور که می‌دانید این آلرژی به علت گرده افشانی گل‌ها اتفاق می‌افتد. عسل به‌خاطر داشتن مقدار کمی گرده‌ی گل، مثل واکسن عمل می‌کند، شما با خوردن عسل و وارد کردن گرده‌ی گل به بدن، بدن شما با آنتی بادی‌هایی که تولید کرده، با گرده‌ی گل مبارزه کرده و در برابر اون گرده حالت دفاعی پیدا می‌کند. اگر بدن شما بعد مصرف عسل در مقابل اون گرده قرار بگیرد، سیستم ایمنی بدن آن را از بین می‌برد و ایمنی بدن تقویت می‌شود.

رفع رفلاکس معده

بیماری رفلاکس معده به مری (GERD)، یک بیماری شایع است که سبب بسیاری از علایم آزاردهنده می شود و همراه با بیماری های جدی نظیر آدنوکارسینوم مری به خصوص در کسانی که مری بارت دارند، می باشد. بیماری رفلاکس معده به مری اغلب به شکل سوزش پشت جناغ سینه و سر دل و برگشت اسید که به نام علایم تیپیک نامیده می شود، بروز می نماید.

حدود ۲۰ دقیقه پس از مصرف عسل از مصرف مایعات و آب خودداری کنید، زیرا کارایی عسل را کاهش می دهد، زیرا آب سبب رقیق شدن عسل و کم شدن کارایی آن می شود.

مسکن زخم‌ها و سوختگی‌ها

اگر جای زخم و یا سوختگی دارید، می‌توانید از مقدار کمی عسل استفاده کنید، این کار به ضدعفونی کردن زخم، از باکتری‌هایی مثل استافیلوکوکوس اورئوس کمک می‌کند. شهد بدست آمده از زنبورهای عسل، آنزیم گلوکز اکسیداز دارند که به دلیل آزاد شدن مقدار کمی پراکسید هیدروژن تو زمان استفاده بر روی زخم، به پاکسازی زخم هم کمک می‌کند.

رفع بی‌خوابی

خیلی از افراد به دلیل‌های متفاوت و زیادی ممکن است به بی‌خوابی دچار شوند که سراغ داروها و قرص‌های شیمیایی برای رفع این مشکل بروند، خوردن عسل طبیعی، چند ساعت قبل از خواب، تا حدود زیادی بی‌خوابی را رفع می‌کند، تا نیازی به خوردن داروهای شیمیایی با عوارض زیاد نداشته باشد.
با خوردن عسل قبل از خواب، شیرینی عسل باعث بالا رفتن انسولین خون می شود، که باعث آزاد شدن سروتونین در بدن میشود. سپس، بدن سروتونین رو به ماده‌ای شیمیایی به نام ملاتونینه که به خواب کمک می‌کند تبدیل می‌کند. علاوه بر سروتونین، آمینواسیدهایی که درعسل هستند، به تولید آمینواسید تریپتوفان کمک می‌کنند. وقتی که تریپتوفان به مغز می‌رسد، در مرحله‌ی آخر به ملاتونین تبدیل می‌شود، بنابراین مقدار ماده‌ی زیادی برای کمک به خواب بهتر، در مغز وجود دارد.

پیشگیری از ابتلاع به سرطان

عسل خواص بازدارندگی کارسینوژن دارد و می‌تواند کمک به جلوگیری از رشد تومورها بکند. ترکیبات فنولی فوق‌العاده درون عسل، باعث خواص ضد متاستازی می‌شود که می‌تواند با تومور و سرطان مبارزه بکند. همچنین آنتی‌اکسیدان درعسل از سرطان جلوگیری می‌کند.

ترکیبات عسل با مواد دیگر:

  • ترکیب عسل با روغن‌ زیتون و ماساژ آن روی پوست سر باعث تقویت مو می‌شود.
  • خوردن ناشتا ترکیب آب ولرم، آب‌لیمو و عسل کمک به پاک‌سازی بدن می‌کند.
  • ترکیب آب سیر و عسل باعث تنظیم فشارخون می‌شود.
  • ترکیب عسل، دارچین درآب جوش کمک به بهتر شدن نفخ معده می‌کند.
  • ترکیب عسل با آب‌ لیمو و استفاده هر روز به‌صورت موضعی روی پوست، در از بین بردن لک‌های پوستی تاثیر بسیار زیادی دارد.
نظرات بسته شده است.
Call Now Button021-66436563